.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



vrijdag, mei 07, 2004

Waar in de Volkskrant vandaag wordt verteld hoe de foto's van mishandelingen in Iraakse gevangenissen de haat tegen Amerika aanwakkeren, schrijft de Pioneer Press hoe juist nieuwsfoto's de Amerikaanse regering in het nauw brengen. En dat is niet voor het eerst in de geschiedenis.

Dit jaar waren het eerder al de foto's van Amerikanen die verbrand werden opgehangen aan een brug, en rijen lijkkisten die de bevolking niet afgebeeld mocht zien. De schrijfster Susan Sontag schreef in haar boek Regarding the Pain of Others: "Photographs of the victims of war are themselves a species of rhetoric. They reiterate. They simplify. They agitate. They create the illusion of consensus.''

De laatste jaren is veel geschreven over het zogenaamde CNN-effect, wat wil zeggen dat videobeelden de opinie van een bevolking kunnen beïnvloeden. Maar nu blijkt weer eens dat één stilstaand beeld, dat de blik van de kijker langere tijd kan vasthouden, veel meer indruk maakt dan een eindeloze stroom bewegende tv-beelden.

Zelfs lange tijd na het gebeurde feit hebben foto's hun emotionele kracht niet verloren, zoals de foto van Capa in 1936 waarop een republikeinse strijder sneuvelt en de foto van Eddie Adams waarop een Vietnamese generaal een communist executeert. De kracht van dergelijke foto's kan niet ontkend worden, en dat is een groot probleem voor de PR-adviseurs van de Bush-regering, die de "The war of images" lijkt te verliezen.






<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?